Monday, May 22, 2006

نامه سید محمود هاشمی شاهرودی

اعمال سلیقه در تغیير مطالب و انعکاس اظهارات متهمین و محروم کردن متهم از نوشتن پاسخ سئوالات تخلف از موازین قانونی و موجب مسئولیت است.

    3886 /81/1    مورخ 4/3/81

 

    از نکات مهمی که باید همواره مورد توجه قضات تحقیق و دادرسان محاکم باشد لزوم رعایت ماده(131) قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری[1] می باشد که مقرر می‌دارد:

« پاسخ سئوالات همان‌طوری که بیان می‌شود باید بدون تغییر و تبدیل یا تحریف نوشته شود. متهمین باسواد میتوانند شخصاً پاسخ سئوالات را بنویسند.»

بنابراین، اعمال سلیقه در تغییر مطالب و انعکاس اظهارات به نحوی که بیان نشده باشد و نیز محروم کردن متهم از نوشتن پاسخ سئوالات، تخلف از موازین قانونی محسوب و موجب مسئولیت خواهد شد.

در مواردی هم که توضیحات و اظهارات توسط منشی دادگاه، نوشته می‌شود. باید با نظارت دقیق و مستقیم قاضی محکمه انجام و به امضای متهم برسد تا چنانچه اعتراضی به نحوه انعکاس تقریرها و مطالب اظهاری دارد، ضمن امضای صورتجلسه، موارد اعتراض را به خط و امضای خودش بنویسد.

دادگاههای تجدید نظر و مراجع نظارتی نیز به این نوع اعتراضها، توجه ویژه به عمل آورند تا علاوه بر رعایت مقررات، زمینه های احتمالی تضییع حقوق قانونی افراد، در مراجع قضائی ، به کلی از بین برود و موجبات اعتماد عمومی به عملکرد کارکنان محاکم قضائی سراسر کشور، بیش از پیش فراهم گردد. دادسرا انتظامی قضات و سایر مراجع نظارتی مربوط به حسن اجرای بخشنامه نظارت خواهند کرد.

سید محمود هاشمي شاهرودی

رئیس قوه قضائیه


[1] ماده 131 ق.ا.د.ک پاسخ سئوالات همان طوری‌که بیان می‌شود باید بدون تغییر و تبدیل یا تعریف نوشته شود. متهمین باسواد میتوانند شخصا‌ً پاسخ سئوالات را بنویسند.